lördag 1 maj 2010

Två veckor på praktiken

Okej, så har två veckor gått och man börjar komma in i arbetet och sånt, första veckan var ju allt nytt och man försökt få in så mycket som möjligt av all information som man fick. Det är ju rätt mycket, allt från hur man skär en gurka rätt till hur man skall vika servetterna. Och så ska man försöka komma ihåg alla som jobbar där. Men allt börjar komma igång riktigt bra nu. Och bara för det så har jag nu fått ett "special" schema som jag ska gå efter från och med nu bara för att jag ska få med alla dom ämnerna som vi läser och sånt, så nu blir det inventering,beställa varor och sånt. Allt bara för att man äntligen har lyckats förstå allt annat som var nytt. Men det börjar iallafall med en lung vecka, ledig måndag, onsdag & fredag men så jobbar jag lördag kväll istället och så börjar jag halv sju på tisdag. Men ändå det är två lediga dagar. Där sparade man lite busspengar. Okej en kort sammanfattning om vad som händer på dagarna. Först när man kommer runt halv tio så plockar man fram allt som ska vara i salladsbaren plus alla efterrätter, dressingar och strössel. Under tiden så är det någon som har fyllt i dagens att göra lista så efter man är klar med baren så börjar man förberedda allt. Det kan vara allt från att göra gelé( vilket är väldigt äckligt för den som vill veta) till att skära vattenmelon. Och man ska hinna göra så mycket som möjligt av allt det här innan vi öppnar vid halvtolv. Sen när kunderna börjar komma så måste man hålla koll på alla beställningar, drickor ska göras iordning och bäras ut till rätt borde osv. Är det en lugn dag så kan man passa på att fylla på alla drickor, plocka fram fler lådor me choklad sås etc. Är det däremot mycket folk så hinner man inte med mycket mer än att springa runt och servera och plocka undan på smutsiga bord. Behöver man änns berätta att jag är helt slut i fötter och huvud efter en hel dag. Och då är det bara tre timmar som vi faktiskt är öppna för kunder... man börjar ju fundera alltså. Vi brukar vanligtvis vara två personer som springer runt bland gästerna, en som gör alla pizzor och en som jobbar bakom med att göra degen och tar hand om disken. Vi två som jobbar "där framme" delar på att ta beställningar och att göra drickor. Vanligtvis brukar jag hamna på drickor eftersom jag fortfarande inte har fattar hur man sköter kassa maskinen, för även om det ser väldigt enkelt ut när dom andra gör det så lyckas jag alltid klanta till det någonstans. Och jag som trodde att jag var smart. Måste blivit något fel på vägen... Jag räknade även ut idag att det bara är nio veckor kvar tills jag åker hem =O hur ska jag hinna med att göra allt!! Jag kommer verkligen få ont om tid har jag märkt.
Nepp nu blir det till att göra annat på en lördag kväll... kanske ska ta mig ut ur huset för en gångs skull. Kanske ner till stranden eller nåt, jag och min... flaska... vad den innehåller tänker jag däremot inte berätta.. än

ByeBye
LL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar