lördag 19 juni 2010

Tillbaka där allt började...

Nästan 1400km senare är jag tillbaka där allt började igen. Och det var verkligen en underbar känsla att komma innanför dörren och det första som händer är att Axel kommer och kramar mig. En underbar kyckling middag och en varm, skön dusch senare och jag var beredd att gråta av lycka. Man lär sig verkligen att uppskatta saker som man tidigare tog för givet när man är ute och reser så här. Saker som varmt vatten, en toalett som fungerar eller en dörr som går att låsa om sig. Allt är saker som jag tidigare tog för givit att jag alltid skulle ha och att dom flesta andra också har. Vilket inte är sant, och jag vet att folk i afrika och andra fattiga länder inte har sånt, men jag trodde aldrig att jag skulle tvingas leva utan det. Men det har varit tre underbara veckor och jag är enormt glad och stolt över mig själv att jag gjorde det. Även om jag så här i efterhand känner att jag nog aldrig skulle göra en sådan här resa själv igen. Inte nu iallafall, kanske när jag är äldre, men då har jag även den här erfarenheten med mig att jag redan har gjort den en gång.
Okej, top tre lista på saker jag gjort och upplevt.
1. Barriär revet, det är verkligen en sjuk upplevelse att snorkla bland Nemo, hajar, sköldpaddor och allt annat som finns där nere. Och det är bara i Australien du kan göra det, visst finns det andra rev runt om i världen men det är inte samma sak som att göra barriär revet. Det är helt enkelt obeskrivligt. Men jag är sjukt glad att jag la ut dom pengarna som jag gjorde för att få tillbringa fyra timmar i vattnet där ute.
2. Fraser Island, världens största sand ö. Det är faktiskt lite svårt att ta in när man kör omkring där, inte att det är världens största utan att det faktiskt är en ö, för vart man än är på ön så kan du inte se slutet på båda sidorna. Det känns verkligen bara som att du är på en strand, en väldigt vit strand där folk kör omkring i bilar. En sjukt stor ö där den finns färskvatten sjöar som tar tusentals år att fyllas på. Och själv grejen att åka dit med 24 andra personer som du aldrig har träffat tidigare och efteråt så kan man prata om den resan, som för varje grupp som åker ut är helt individuell. Och om någon har tänkt komma till Australien. Glöm inte Fraser!
3. Magnetic Island, inte otrolig ö och jag hade verkligen inte haft något emot att spändera en semester där. Det var nästan som att vara i Karibien eller något, kändes med som en tropisk ö än som australien. Och alla saker där fanns att se! fjärilar i världens alla färger, dingos, små rev att snorkla på. Fast jag tycker nog att stranden var bäst att tillbringa tiden på.
Som avslutande ord för mina tre veckor som backpacker. OM ni får chansen, ta den! Det är en otrolig upplevelse som du kommer komma ihåg resten av ditt liv. Du kommer träffa otroligt mkt människor och dela så mkt med dom. Inte nog med att du får resa runt och se sjukt mkt. Det är billigt också, jag tycker australien är rätt billigt och jag får höra från alla andra att asien och sydamerika är ännu billigare så det är dit det bär av nästan gång. Men med en kompis, det kan vara bra att resa själv ibland för du behöver inte stämma av med någon annan hela tidne utan du gör vad du vill, men ibland kan det bli väldigt ensamt och om man ska till Asien så reser man inte runt själv. Men vi får se, pengarna är slut så kassalådan måste fyllas på innan det blir någon mer resa.. Men efter det, vänta ni bara. Over and out.

ByeBye
LL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar