torsdag 14 juli 2011

Medryttare sökes....??

Har funderat lite på det där med att ha medryttare/skötare på sin häst och vad de egentligen innebär. För jag skulle ju se de som en person som hjälper mig med min häst när jag inte har tid vilket då medför att (låt att säga att det är en tjej) hon gör alla sysslor i stallet den dagen hon har hand om hästen, mocka, fixa mat, motionera, ev ta in från hagen. Allt de som jag igentligen skulle gjort eftersom jag inte har tid att komma till stallet.
Det är inte nån form av gratis arbetskraft man ska ha! Nån liten stackaras 14-åring som är livrädd för att göra fel eller fråga om hjälp, utan nån som vet vad den gör.
Sen e de ju den här diskissionen om man ska betala sin medryttare - dom betalar mig - eller inget alls.
Här anser ju jag att det är helt fel att medryttaren ska betala mig för att få mocka åt min häst, man hör ju själv hur fel de låter. Du gör jobbet- jag får pengarna. Vart finns logiken i de liksom. Då är det mer korrekt att jag som ägare till hästen betalar någon för att göra alla sysslor, mer som ett jobb. Eller så skiter man i att utväxla några pengar. Hade jag haft en medryttare så skulle denna inte betala mig några pengar utan hade kunnat få ridlektioner av mig eller nåt ist. Sen hade man kunnat dela på kostanden av hovslagaren var 6e-8e vecka. Vilket ger oss en väldigt låg kostnad. Men alla har ju olika syn på hur man ska göra...ByeBye
LL

1 kommentar:

  1. Coolt att du uppdaterat bloggen :)! väldigt fin!

    jag är medryttare/delfodervärd och tycker att det finns olika synvinklar på saken. jag betalar en del på stallhyran varje månad och är helt fine med det, jag väljer hellre att betala en slant varje månad och få fria händer, än som det i många fall blir - gratis men lite halvdant. Ägaren till sawoy är väldigt lättsamt och ger mig ovanligt mycket förtroende, jag får ju träna och tävla och åka vart jag vill med honom, så jag tycker utan tvekan att pengarna är värda det :)

    men jag förstår din poäng. när jag provade olika hästar så var det många med höga krav och förväntningar och redigt betalt tog dom också! det är lite skruvat...

    SvaraRadera