måndag 15 augusti 2011

Spån - torv - halm - pellets

Vad är egentligen de bästa underlaget för en häst att stå på? Det finns ju verkligen många att välja mellan och vad passar egenligen?

Jag tycker personligen att spån är rätt jobbigt att mocka eftersom hästarna väldigt, väldigt sällan står på bädd utan man måste vända och mocka igenom hela boxen varje dag! Dock väger de inte så mkt vilket är skönt när man mockar men det tar som sagt väldigt lång tid innan du får in rutinen. Det blir oftast väldigt ljust hos hästen, men detta är något som varierar från stall till stall, vissa vill ju inte ha något smuts alls utan bara ljust spån medan andra tolererar att det är lite små brunt i boxen. Betyg: 2,5 hästar

Torv är rätt enkelt att mocka mest därför att det är svårare att sortera bort bajs från spån vilket gör att man lämnar kvar en del. Det väger väldigt mkt vilket gör att man får väldigt ont i ryggen efter att ha mockat ett tag. Och det är rätt mörkt. Och det är jobbigt när man ska fylla på torv i boxarna eftersom torvballar väger en hel del och råttor tycker om att bygga bon i dom på vinterna! Betyg: 3,5 hästar

Halm är nog de ända som jag inte har använt mig av men det känns väldigt jobbit, man vet ju bara när man ska mocka ut hö som inte har ätits upp. Man vill ju bara slänga iväg grepen eftersom allt fastnar...Men det väger inte så mycket och är antagligen rätt ljust att ha i stallet. Men jag kan inte utrycka någon större åsikt om de hela eftersom jag faktiskt inte har någon riktigt koll. Betyg: 2 hästar

Pellets av olika slag är ju de "nya" som kommit. Det finns olika varianter så som papper o halm. Pappers-pellets brukar lukta väldigt äckligt efter ett par dagar, lite som kattlåda ungefär alltså inte så fräscht. Halmpellets är lite bättre, de väger inte så mkt och är väldigt lätt att sortera ut. Men de måste vattnas en del i början så de sätter sig ordentligen och om hästen börjar äta av de kan de sluta riktigt illa därför är de väldigt viktigt att det finns mat i boxen/spiltan i början! Betyg: 4,5 hästar

Ska jag ändå välja vad jag skulla ha i mitt stall skulle jag nog välja halmpellets, just för att det är så mkt lättare att mocka, det är som spån men hästen kan stå på bädd vilket gör att du inte måste vända på allt. Det är inte lika jobbigt för ryggen, går fort och är ljust o fint. Ett stort plus för halmpellets. Vinnare: Halmpellets!!

Bye
Linnéa.O

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar