torsdag 8 april 2010

Många intryck, mkt att se, sjuuk trött

Det brukar ju vara så dom första dagarna att man vill hinna se så mycket som möjligt för att lära känna ett ställe, och här är inget undantag, vi har hunnit med allt från en rundtur på stan till att klättra i berg. Men där emellan blev de lite sushi, vilket faktiskt var väldigt gott, lite annorlunda smak när man inte är van vid de men ändå gott, shoppat, badat en hel del och träffat på ormar. Så jag har haft fullt upp i tre dagar..

Okej de där var en snabb sammanfattning, nu tar vi den lite längre utläggningen.

Som jag skrev i förra inlägget så e man rätt trött efter att ha rest i 30 timmar och fått runt 6 timmars sömn så de tar ett tag att ställa om sig och man känner runt sju tiden på kvällen att man bara vill sjukna ihop i en hög o dö. Och värmen, männsikorna, intrycken och språket gör de inte lättare att hålla sig pigg. För även om det är engelska dom pratar här nere så har man svårt att förstå ibland om man måste koncentrera sig en hel del för att hänga med i samtalen. Andra dagen här så åkte vi mest runt nere i Coolangatta, kolla lite på surfarna, fika lite och tog en promenad på stranden. En lugn o skön första dag... till en början. Sen drog vi iväg me bilen upp till Mount Warning, ett av dom högsta bergen häromkring, och de va regnskog runt omkring så de va ganska kallt( okej inte om man jämför me hemma men här kändes de ändå rätt kallt me 20 grader när de e runt 28 i solen) så de va bara att dra på en tröja o sticka ut o klättra i bergen.

Sen tyckte alla att ja skulle testa på lite annan mat ( vilket jag tror kommer bli en hel del under mina tre månader här) så det blev fish 'n chips till middag nere stranden. Även detta var något som var gott, även om de e väldigt mycket fett i de. Så vi får nog hålla oss undan från de så mkt som möjligt. Efter detta va ja helt slut när vi kom hem så jag tog bara en snabb dusch innan jag svimma i sängen.


De komiska e att jag vaknar runt 6 tiden på morgonen, lite konstigt eftersom de då egentligen är runt 22 på kvällen i min kropp... men man får bara försöka somna om o försöka få så mkt vila som möjligt.

Igår så stack vi iväg till Burleigh heads ( stavas typ så, eller inte) för att träffa Daniells kompis Chayelle, tog bussen dit upp, tog väl ungefär 40 minuter. Och om ni vill veta så är busschafförer här väldigt otrevliga så undvik bussen, vilket många faktiskt gör typ 95% av alla som bor här o e över 16 har bil, vilket är tvärtemot hemma där ingen har bil förren man fyller typ 25. Men de är väl antaligen för att bensinen är billig och bussen dyr här. Och du kan få en bil för typ 30.000 här. Iallafall så möte vi upp Chayelle och tog oss en promenad bort till stranden. Vi gick där o småprata lite och helt plöstligt så skriker Chayelle till, och väldigt högt. Och mitt över vägen så ringlar en orm, en grön äcklig sak. O Danielle bara skrattar o säger att den där ormen i bland de minst dom har här. blä säger ja bara. Tror faktiskt jag ska hålla mig inomhus i fortsättningen.

Blev lite bad där o lite solning innan vi drog vidare in till stan för att käka Sushi och shoppa en vit klänning till Dani för en fest hon ska till, inte de lättaste att hitta om ni vill veta. Sen drog vi hem, åt lite middag, dela ut alla presenter som jag hade med mig. Sen kom Heidi, en kompis till Danielle, som ska följa me oss till Sydney i nästa vecka.


ByeBye
LL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar